Fyra tips: Så maxar ni nyttan av statsbidrag

Visste du att omkring 50 miljarder kronor årligen riktas till Sveriges kommuner genom statsbidrag? Samtidigt läser vi allt oftare om hur kommuner missat att söka statsbidrag och därmed går miste om viktiga medel som skulle ha kommit medborgarna till del. Här listar vi på Serkon våra bästa tips till kommuner som vill ta nästa steg i sin bevakning av statsbidrag.



Tips nummer 1: Skaffa stenkoll över tillgängliga bidrag

Det första steget låter kanske självklart, men det kan ändå vara komplicerat. På ansvariga myndigheters hemsidor går det att läsa om och söka statsbidrag. För den som både vill spara tid och kvalitetssäkra sin bevakning av statsbidrag rekommenderas Statsbidragsportalen, en sida som samlar alla statsbidrag på ett ställe.


Tips nummer 2: Tydliggör vem som har ansvaret

Beroende på kommunens storlek och förutsättningar kan detta se mycket olika ut. Kanske är det en person inom kommunen som har till uppgift att bevaka statsbidrag för hela kommunen. Kanske har respektive förvaltning i uppdrag att bevaka statsbidrag inom sitt område. Oavsett förutsättningar är en tydlig ansvarsfördelning ett sätt att säkerställa att ni inte missar några statsbidrag.


Tips nummer 3: Ta hjälp av proffs

Ni har nu koll på bidragen och det dyker upp ett som passar er kommun. Hjälp, vad gör vi? När det dyker upp statsbidrag som matchar kommunens verksamhet och långsiktiga mål är det dags att skriva ansökan. Ansökan behöver se något olika ut beroende på vad det är för bidrag ni söker. Låt inte tidsbrist göra så att möjligheten glider er ur händerna. Ta hjälp utifrån att skriva ansökan!


Tips nummer 4: Tydliggör rollerna

När statsbidraget väl beviljas är det viktigt att det finns en utsedd person inom kommunen som äger ansvaret. Om det beviljade statsbidraget innebär att ett projekt ska startas upp bör denna person vara beställare. Beställaren ska inte genomföra allt arbete själv utan ska snarare se till att det finns en samordnare eller en projektledare på plats när bidraget beviljats. Det är denna projektledare som planerar och genomför det praktiska arbetet och ser till att återrapporteringen flyter på. Även här kan det vara en idé att ta hjälp utifrån så att arbetet snabbt kommer igång när bidraget tilldelats.


Om statsbidragsportalen.se

Statsbidragsportalen är en sida som samlar alla tillgängliga statsbidrag och andra finansieringsmöjligheter på ett ställe. I Statsbidragsportalen kan du prenumerera på nya bidrag inom dina områden, tipsa en kollega om ett bidrag, exportera bidragslistor till pdf och se vad andra inom din organisation bevakar för bidrag. Boka en gratis demo av Statsbidragsportalen.


Hjälp att komma igång med ansökningarna?

Serkons verksamhetskonsulter kan guida er genom processen. Vi erbjuder stöd från ansökning och projektledning till återrapportering och utvärdering. Vi hjälper även kommuner att kartlägga sökta bidrag samt analysera och sammanställa användandet av statsbidrag. Kontakta oss så berättar vi mer!

76 visningar